Питања за шампионе (II разред)
ПИТАЊА И ЗАДАЦИ ЗА ОБНАВЉАЊЕ И УТВРЂИВАЊЕ ГРАДИВА II РАЗРЕД
Тема: Просветитељство
ПОДСЕТИ СЕ, РАЗМИСЛИ, ОБНОВИ…
А. БАРОК И КЛАСИЦИЗАМ
1. Наведи време трајања и основне одлике барока у књижевности.
2. Наведи време трајања и основне одлике класицизма у књижевности.
3. У чему је значај рада Гаврила Стефановића Венцловића? Какав је његов однос према књизи и шта су одлике доброг учења према Венцловићевом схватању у беседи Похвала књизи? Зашто је он истовремено представник и барока и просветитељства?
Б. ПРОСВЕТИТЕЉСТВО
1. Шта је рационализам, а шта емпиризам?
2. Ко су енциклопедисти и шта је енциклопедија?
3. Наведи време трајања и основне одлике просветитељства у књижевности. Каква је била књижевност епохе просветитељства?
4. Епоха просветитељства обухвата класицизам и сентиментализам. Објасни ове појмове.
5. У чему је значај књижевно-научног рада Доситеја Обрадовића?
6. Зашто је Писмо Харалампију Доситејев својеврстан манифест? Шта је манифест?
7. У којој форми је написано Писмо Харалампију?
8. Које просветитељске идеје је Доситеј изнео у Писму?
9. Какво је Доситејево мишљење о значају књиге објављене на народном језику?
10. Којој врсти дела припада Доситејево дело Живот и прикљученија? Шта је аутобиографија?
11. Какви су Доситејеви први утисци о манасиру у који је дошао?
12. Како је Доситеј окарактерисао игумана Теодора Милутиновића? Који од његових ставова су блиски ставовима просветитеља? Због чега су, према игумановом суду, ученост, образовање и рад кључне људске и општеживотне вредности?
13. Које просветитељске идеје је Доситеј изнео у роману Живот и прикљученија и на који начин?
14.У чему је значај Јована Стерије Поповића за српску књижевност? Зашто је он истовремено представник и класицизма и просвеитељства у српској књижевности?
15. Којој врсти дела припада дело Кир Јања?
16.Које идеје и ставове Стерија износи у Предсловју комедије Кир Јања?
17.Наведи примере ситуационе комике у овом делу? Шта је извор вербалне комике? Одабери сцене које су те највише засмејале.
18.Размотри међусобне односе ликова. Јањин однос према другим ликовима, посебно према Јуци и Катици. Како се очева окрутна нарав одражава на судбину девојке спремне за удају?
19.Како Мишић успева да доскочи Јањи?
20.У чему је градација у приказивању Јањиног тврдичлука?
21.Које су рђаве особине и негативне појаве снажно везују за тврдичење?
22.Које су опасности од тврдичења за појединца, породицу и друштво приказане у овој драми?
Тема романтизам
- Када се јавља романтизам као књижевни правац?
- Наброј најмање три земље у којима је романтизам био врло распрострањен као књижевни правац.
- Наброј најмање три писца/песника који припадају европском романтизму. Која су њихова истакнута дела?
- Наведи најмање пет одлика романтизма и образложи их.
- Објасни појам романтичарског јунака.
- Објасни значење синтагме „светски бол“.
- Које идеје је у „Предговору Кромвелу“ изнео Виктор Иго?
- Ко је написао песму Лорелај?
- Где је песник пронашао инспирацију за ову песму? Наведи примере и образложи их.
- Чиме је привучен лађар стенама?
- Који је доминантан мотив у овој песми? Наведи и остале моотиве.
- Опиши слику пејзажа са почетка песме. Која је доминантна боја у том пејзажу?
- Лорелај има елементе и лирског и епског. Како се назива таква књижевна врста?
- Одреди шта у песми доноси драматичан тон.
- Ко је написао песму Слобода света?
- Каква размишљања и расположења обузимају лирског јунака?
- Какву смрт он жели за себе? Зашто?
- Опиши функцију контраста у овој песми. Шта се контрастом постиже?
- Опиши песничку слику у којој је представљен револуционарни дух лирског јунака.
- Које закључке можемо извести о значају слободе за човечанство?
- Ко је написао роман у стиховима Евгеније Оњегин?
- Које су одлике типичног романтичарског јунака које препознајемо у Евгенију Оњегину?
- Како се зове главна јунакиња Евгенија Оњегина? Која осећања извиру из њеног писма упућеног Евгенију?
- Како она доживљава Евгенија?
- Како се назива строфа којом је написано ово дело?
- Којој књижевној врсти припада дело Цигани А. С. Пушкина?
- Како се зове главни јунак ове поеме?
- Наведи разлоге из којих овај јунак напушта град?
- За чим он трага и где то проналази?
- Како је описан живот Цигана у овој поеми?
- Како се зове главна јунакиња ове поеме?
- Шта је узрок трагичног исхода љубави у овој поеми?
- Ко је написао Ходочашће Чајлда Харолда?
- Којој књижевној врсти припада ово дело?
- Опиши лирског јунака овог спева, његова расположења и емоције.
- Како он доживљава сјај богатог друштва којим је окружен?
- Куда се упутио Чајлд Харолд? Зашто?
О Вуку Караџићу
- Најзначајнији подаци о Вуковом животу, школовању и раду.
- Ко први предлаже увођење народног језика у књижевност?
- Зашто је значајан Вуков одлазак у Беч?
- Када је објавио прве књиге које су обележиле његов рад на реформи књижевног језика и правописа? Које су то књиге?
- Када је објавио први Српски рјечник? У чему је његов значај?
- У чему је значај 1847. године за Вукову реформу?
- Која су Вукова дела резултат његовог лексикографског рада?
- Шта је лексикон?
- Колико има издања Рјечника? Када су издати и колико имају речи сваки појединачно? У чему је значај издавања речника?
- Која су дела резултат Вуковог рада на прикупљању и записивању народног, усменог стваралаштва?
- У чему је значај Вуковог сакупљачког рада?
- Објасни појам књижевне критике и полемике.
- Која су Вукова дела критичког (теоретског) и полемичког карактера?
- Која два књижевна проблема Вук разматра и истиче као битне елементе дела?
- У чему писац (Видаковић) греши према Вуковој критици?
- Које су карактеристике (одлике) Вукове критике? Какав је Вук као критичар?
Српски романтизам
1. П.П.Његош, „Горски вијенац“
2. Б.Радичевић, „Песме“-избор, „Кад млидија’ умрети“
3.Ј.Ј.Змај, „Ђулићи“ и „Ђулићи увеоци“
4.Ђ.Јакшић, „На Липару“
5.Л.Костић, „Међу јавом и мед сном“, „Santa Maria della Salute“
Тема релизам
Годишњи тест II разред

* Питања се односе на обрађене писце припаднике просветитељства, романтизма и реализма у свету и код нас.
- Биографије писца, основни и најзначајнији подаци из живота и најпознатија дела.
- Теме дела која смо обрађивали, поуке и поруке обрађених дела, смислови и универзална значења обрађиваних дела.
- Основни мотиви у делима која смо обрађивали из поменутих периода.
- Стилске фигуре у обрађиваним песмама и неким приповедачким делима српског романтизма.
- Тумачење најупечатљивијих песничких слика из обрађиваних дела (дело је задато, а песничка слика по избору).
- На основу одређених стихова/ текста препознати наслов дела и писца.
- Паралеле са другим (до сада) обрађеним делима.
- Одлике ликова у делу ( односи се на прозна дела).
- Време настанка књижевних раздобља и праваца која смо обрађивали, услови њиховог настанка, одлике и представници истих.
- *Иво Андрић, „Мост на Жепи“ и М.Миланковић, „Кроз васиону и векове“ (да не заборавите да смо радили и ово)