Новембар посвећен обележавању “Кристалне ноћи“
Радионице о нацистичкој идеологији и антијеврејским законима
Поводом 9. новембра, дана када се сећамо Царске кристалне ноћи, или Ноћи погрома који се десио широм Немачке и Аустрије 1938. године и који је био усмерен против јеврејских грађана широм земље, у нашој школи су током новембра органзоване, радионице, јавни часови, пројекције и предавања са различитим темама које су повезане са овим суровим догађајем. Догађај је називан именом „Кристална ноћ“ због великог броја поломљених излога продавница чији су власници били Јевреји. Након нацистичког вандализма у тој ноћи, остала је срча, гомиле изломљеног стакла, коју су нацисти назвали саркастично“кристалом“отуда термин за поменути догађај „кристална ноћ“. Данас се у углавном користи израз „Ноћ погрома“ који боље и снажније осликава тежину положаја јеврејског народа у овим догађајима, а термин „Кристална ноћ“ с обзиром да је нацистички, оцењен је помало непримереним.
Почетком новембра (4.11.2016), Мила Стојановић из „Хавер Србија“ непрофитне, невладине, образовне организације грађанског друштва, која промовише разнолико и инклузивно друштво у Србији и професорка социологије Нада Бањанин Ђуричић из Железничке техничке школе из Београда, одржале две радионице са ученицима, матурантима. Радионице су биле интерактивне. Водитељке радионица су на занимљив и за ученике пријемчив начин, говориле о нацистичкој идеологији и антисемитизму и о антијеврејским законима, о процесу и догађајима који су претходили „Кристалној ноћи“, Ноћи погрома. Овај историјски догађај, према многим историчарима и аналитичарима, прва је назнака онога што називамо Холокаустом.
Радионицу о нацистичкој идеологији, разним облицима антисемитизма, култу вође и теорији раса, водила је професорка Нада Бањанин Ђуричић, док је радионицу о антијеврејским законима водила Мила Стојановић. Ове теме су биле неопходне како би ученици схватили како је могуће да је дошло до Кристалне ноћи, како би схватили како је могуће да се тако нешто јавно десило и да се толико људи прикључило погрому. Ове две радионице (о нацистицчкој идеологији и о антијеврејским законима) треба да буду увод у предавање-трибину о потписивању примирја у Првом светском рату и историјским догађајима који су претходили Кристалној ноћи и о самој ноћи погрома, које ће одржати наш професор историје Зоран Јанковић. Поменуто предавање-трибина најављено је за 10.новембар 2016.
Матуранати наше школе, одељења IV1 и IV2,били су на висини задатка, заинтересовани учесници радионица, мисаоно и емотивно су приступили разматрању ових тешких тема.
Радионицама су присуствовале и педагог школе Мирјана Бојанић и професорка српског језика и књижевности Александра Секулић, која је и организатор и координатор свих поменутих активности током новембра.
Од склапања примирја у Првом светском рату до Ноћи погрома
10. новембра , у нашој школи, предавање-трибину „Од примирја до погрома“, одржао је професор историје Зоран Јанковић. Предавање је одржано у склопу новембарског подсећања на Ноћ погрома, али је уједно обележен и празник Склапање примирја у Првом светском рату. Професор Јанковић је предочио историјске околности уочи краја Првог светског рата, сам значај примирја и догађаје и прилике који су условили Ноћ погрома и претходили јој. Уз сазнања која су ученици понели са радионица о нацистичкој идеологији и антијеврејским законима, а након овог предавања, слика историјских прилика, узрока и повода почетка Холокауста чини се да је јаснија. На радионицама су ученици могли да разумеју како је могуће да се погром 1938. десио и због чега је учествовало толико људи, а након предавања су понели слику о томе шта се збило током „Кристалне ноћи“ и какве везе има крај Првог светског рата, догађаји и околности са збивањима на немачкој друштвено-политичкој сцени између два светска рата, са почетком Холокауста.
Професор је врло надахнуто говорио о значају склапања примирја, о судбини јеврејског народа, о ратовима и сукобима, о повезаности мржње са њима, о моћи доношења одлуке и непристајања на злочин.
Предавању је присуствовало око четрдесет ученика четвртог разреда, другог и првог, и професорке Драгана Мандић, Татјана Костић и Александра Секулић која је и организовала предавање.
Пре самог предавања, током недеље, ученици матуранти IV1, IV2 и IV4 на часовима енглеског језика и српског језика и књижевности, разговарали су о ставралаштву израелског песника Дана Пагиса, који је преживео Холокауст.
Читали су, преводили и анализирали песму „Написано оловком у запечаћеном вагону“ која у својих неколико стихова носи библијски мотив првог злочина човечанства и братоубиства, али потребу да се остави сведочанство о Холокаусту, открива и место и улогу мајке у трагедији прве породице, али и током Холокауста.
Ове часове корелације наставе два језика одржале су наставнице енглеског језика Сања Поповић, Ивана Илић и Ливиа Јухас и наставница српског језика и књижевности Александра Секулић.
Пројекције филма „Кад сване дан“
Крајем новембра у одељењима матураната на часовима српског језика и књижевности, гледали смо филм редитеља Горана Паскаљевића „Кад сване дан“. Разговарали смо и дискутовали о филму, а ученици су бележили утиске о упечатљивим сценама, о музици у филму и утиске о филму у целини. Последња пројекција била је 25.новембра у школској библиотеци за ученике IV2. Планирана је и једна пројекција филма за зантересоване ученике и наставнике са дискусијом коју би водили ученици матуранти који су погледали филм и читали дело Филипа Давида „Кућа сећања и заборава“ према којем је и написан сценарио за филм.
Почетком децембра, на редовним и јавним часовима, ученици матуранти говориће о поменутом делу Филипа Давида и другим делима која говоре о судбини човека у рату („Употреба човека“ А.Тишме и „Енциклопедија мртвих“ Д.Киша), говриће о Холокаусту, али и значају књижевне уметности у погледу ових тема. Расправљаће се о ноћима спаљивања књига у нацистичкој Немачкој и шта је то чега се у књигама боје владајући у тоталитарним системима.
Александра Секулић